Flygtningefamilier
er påvirkede af de oplevelser de har med i bagagen, derfor er gode metoder til forældresamarbejde,
med disse familier vigtig. Pædagoger, dagplejere og lærere møder forældrene i
daginstitution, dagpleje og skole og kan opleve en udfordring i, hvordan dette
samarbejde kan gribes an. Kultur, socioøkonomiske vilkår, sprog,
børneopdragelse og værdier er emner, som ofte spiller ind på samarbejdet og de
professionelle kan opleve berøringsangst overfor forældrenes situation.
På temadagen arbejder vi ned i emnerne med afsæt i kursisternes praksiserfaring og eksempler. Dagen vil veksle mellem oplæg og øvelser.
Program
8.30 – 9.00 Morgenmad
9.00 – 10.45 Flygtninge generelt, hvad beskriver en flygtning? Traumeviden – PTSD og traumers påvirkning af forældreevne
10.45 – 11.00 Pause
11.00 – 12.00 Det første med forældrene. Det fortsatte samarbejde – metoder
12.00 – 12.30 Frokost
12.30 – 13.30 Det fortsatte samarbejde - metoder. Samtale
13.30 – 13.45 Pause
13.45 – 14.45 Brug af tolk. Konflikter
14.45 – 15.00 Afrunding og tak for i dag
Borgergade 10, 3
1300 København K
Telefon: 29 80 93 17
E-mail: helle.majlund.jensen@drc.ngo
Web: integration.drc.ngo
CVR: 29699310