Skolen har en særlig rolle i
integration og inklusion af flygtningebørn i det danske samfund. Samtidig
kan lærere og pædagoger opleve sig udfordret af opgaven, særligt i situationer,
hvor børnene udviser uventede reaktioner eller der er mistanke om belastende
oplevelser i familien.
FROSSD-modellen tager afsæt i arbejdet med børn af flygtninge og
flygtningebørn. Modellen er lavet til brug i skoler på alle klassetrin, hvor de
enkelte elementer i modellen kan bidrage til, at teamet omkring klassen, sikrer
størst mulig sikkerhed og forudsigelighed i hverdagen. Modellen omfatter
forældresamarbejde, relationers betydning for arbejdet med børn med
flugtbaggrund, organisering og strukturering af skoledagen, samt sproglige og
didaktiske overvejelser.
Modellen taler ind i narrative og
neuroaffektive metoder, som sammen med modellen gennemgås på kurset.
Early Bird rabat på 10 %: 1.300 kr - 130 kr = 1.170 kr hvis du tilmelder dig inden d. 22. maj 2018.
Underviser: Jette Thulin er folkeskolelærer og arbejder hos Integrationsnet som konsulent og underviser på børne- og familieområdet. Jette har flere end 20 års erfaring med at undervise flygtningebørn og samarbejde med deres familier.
Program
08.30 – 09.00 Morgenmad
09.00 – 10.30 Grundlæggende traumeviden, samt traumers betydning
for børn i familien og i skolen.
Præsentation
af FROSSD
Forældresamarbejde
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 11.45 Forældresamarbejde fortsat
Relation
12.00 – 12.45 Frokost
12.45 – 13.30 Organisering
Struktur
13.30 – 13.45 Pause med øvelse
13.45 – 14.50 Sprog
Didaktik
14.50 – 15.00 afrunding og tak for i dag.
Vi forbeholder os retten til at aflyse kurset, hvis der er for få tilmeldte. Du får besked en uge før.
Borgergade 10, 3
1300 København K
Telefon: 29 80 93 17
E-mail: helle.majlund.jensen@drc.ngo
Web: integration.drc.ngo
CVR: 29699310