DRC Integration

Skolen har en særlig rolle i integration og inklusion af flygtningebørn i det danske samfund. Samtidig kan lærere og pædagoger opleve sig udfordret af opgaven, særligt i situationer, hvor børnene udviser uventede reaktioner eller der er mistanke om belastende oplevelser i familien.
FROSSD-modellen tager afsæt i arbejdet med børn af flygtninge og flygtningebørn. Modellen er lavet til brug i skoler på alle klassetrin, hvor de enkelte elementer i modellen kan bidrage til, at teamet omkring klassen, sikrer størst mulig sikkerhed og forudsigelighed i hverdagen. Modellen omfatter forældresamarbejde, relationers betydning for arbejdet med børn med flugtbaggrund, organisering og strukturering af skoledagen, samt sproglige og didaktiske overvejelser.

Modellen taler ind i narrative og neuroaffektive metoder, som sammen med modellen gennemgås på kurset.

Underviser: Jette Thulin er folkeskolelærer og arbejder hos Integrationsnet som konsulent og underviser på børne- og familieområdet. Jette har flere end 20 års erfaring med at undervise flygtningebørn og samarbejde med deres familier.

Program

08.30 – 09.00 Morgenmad

09.00 – 10.30 Grundlæggende traumeviden, samt traumers betydning for børn i familien og i skolen.

Præsentation af FROSSD

Forældresamarbejde

10.30 – 10.45 Pause

10.45 – 11.45 Forældresamarbejde fortsat

Relation

12.00 – 12.45 Frokost

12.45 – 13.30 Organisering

Struktur

13.30 – 13.45 Pause med øvelse

13.45 – 14.50 Sprog

Didaktik

14.50 – 15.00 afrunding og tak for i dag.

Vi forbeholder os retten til at aflyse kurset, hvis der er for få tilmeldte.

Lukket

1.300,00 DKK ekskl. moms

Aktiviteten er ikke åben for tilmelding
DRC Integration
Borgergade 10, 3
1300 København K
Telefon: 29 80 93 17
E-mail: helle.majlund.jensen@drc.ngo
Web: integration.drc.ngo

CVR: 29699310